ساعت ٥:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٢/۱٧   کلمات کلیدی: فواید لبنیات

 تحقیقاتى که بر روى افراد چاق انجام گرفته ثابت شده است کسانى که از رژیم هاى غذایى حاوى مقادیر فراوان لبنیات استفاده کرده اند کاهش وزن بیشترى را نسبت به افرادى که به همان میزان کالرى دریافت کرده اند ولى لبنیات کمترى در رژیم غذایى داشته اند، تجربه کرده اند. در این مطالعه که بر روى دو گروه از افراد چاق انجام شد نتایج به شرح زیر بود: گروه اول: رژیم غذایى براى کاهش وزن که حاوى لبنیات فراوان بود در عرض ۱۲ هفته حدود ۱۰ کیلوگرم وزن کم کردند.گروه دوم: رژیم غذایى براى کاهش وزن که بدون محصولات لبنى بوده در عرض ۱۲ هفته حدود هشت کیلوگرم وزن کم کردند. توضیح اینکه میزان کالرى تجویز شده در این دو گروه مساوى بود.در این مطالعه توصیه شده است براى کم کردن وزن و داشتن وزن ایده آل بایستى یخچال را پر از شیر و پنیر و ماست کنیم چرا که کلسیم عامل مهمى در کنترل و تنظیم کالرى دریافتى بوده و باعث تسریع در از بین رفتن چربى و کاهش وزن مى شود که البته این کاهش در توده هاى چربى بیشتر در ناحیه تنه بوده است. در این مطالعه اظهار شده که کلسیم از طریق افزایش تجزیه چربى در سلول هاى چربى باعث تسریع در کاهش وزن شده که البته دلایل بیوشیمیایى آن در سطح مولکولى فعلاً ناشناخته است.مصرف کلسیم به تنهایى و در اشکال دارویى اثر کمترى در کاهش وزن نسبت به مصرف لبنیات داشته و این به علت وجود مواد دیگرى در لبنیات مثل منگنز و فسفر است که احتمالاً روند تجزیه سلول هاى چربى را تسریع مى کنند و همچنین پروتئین موجود در محصولات لبنى سبب حفظ عضلات شده و از ضعف عضلانى پیشگیرى مى نماید بنابراین کلسیم صرفاً از طریق دریافت لبنیات باعث تسریع در کاهش وزن مى شود و مصرف بى رویه آن خارج از محصولات لبنى و به اشکال دارویى مثل قرص کلسیم نه تنها نتیجه مطلوبى ندارد بلکه ممکن است سبب ایجاد عوارض خطرناکى چون سنگ هاى صفراوى، سنگ هاى کلیوى و مشکلات قلبى عروقى گردد